Fő a rugalmasság

A koronavírus-járvány örökre megváltoztatta az irodai munkavégzést, ami a Tesco esetében az alábbiakat jelentette.

A központi irodában a kollégák számára 2014 óta elérhető a rugalmas munkavégzés, amit a COVID utáni időszakban is tartunk. Hiszünk abban, hogy a személyes találkozás segít hatékonyabban teljesíteni az alapvető küldetésünket, és erősebb kapcsolat jön létre a kollégák, valamint a vásárlók és a szállítók között. Minden egyes kollégánk rendszeresen időt tölt az irodában, hogy találkozni tudjon a vezetőjével, a csapatával vagy más területen dolgozó kollégával. Másrészt viszont a munkatársak nagyra értékelik az irodán kívüli, otthoni munkavégzés rugalmas lehetőségét, amikor összpontosítást igénylő, önálló munkát végeznek, mert van, amikor ez a hatékonyabb.

Az áruházainkban több műszakos munkarendben dolgoznak a kollégáink, viszont minden hónapban leadhatják a munkaidő-beosztással kapcsolatos igényeiket, így a vezető látja, mikor és milyen indokkal szeretne szabadnapot, szabadidőt vagy kezdene korábban az adott kolléga, mert például szülői értekezletre kell odaérnie vagy hogy délután el kell hoznia a gyermekét az iskolából. Itt minden egyes egyedi igény és kérés egy teljes áruházi csapat munkaidő-ütemezésére van hatással. Ennek az áruházi ökoszisztémának a hatékony és rugalmas működéséhez elengedhetetlen a pszichológiai biztonság és az empátia; a vezetőnek értenie kell, milyen élethelyzetben vannak a kollégái, a csapattársaknak pedig vált vállnak vetve kell együttműködniük, hogy minden egyes kolléga igényei meg tudjanak valósulni a beosztáskészítés során.

A kollégáink 21%-át részmunkaidőben foglalkoztatjuk, és folyamatosan hirdetünk részmunkaidős álláslehetőségeket azoknak, akik iskola, család vagy főállás mellett keresnek munkát. Amennyiben egy teljes munkaidős kollégánk olyan élethelyzetbe kerül, hogy több szabadidőre van szüksége, tudunk neki részmunkaidős megoldást nyújtani, vagy akár teljes mértékben szüneteltetni a munkavégzését maximum 12 hónapig.

Nagy András, kommunikációs koordinátor

„Számomra nagyon fontos, hogy a hely, ahol dolgozom, támogató közeget és rugalmas feltételeket biztosítson, hogy tanulni és fejlődni tudjak. A Tesco mindkettőt megadja számomra. Gyakornokként kezdtem a Tesco kommunikációs csapatában, ez idő alatt pedig nemcsak a kötelező szakmai gyakorlatomat tudtam teljesíteni, de rengeteget tanultam a kollégáimtól. A szakmai gyakorlatomat követően teljes munkaidőben kommunikációs gyakornokként dolgoztam az elmúlt egy évben. Idén szeptembertől elkezdtem a mesterképzést: nagyon örülök neki, hogy sikerült félállásban és rugalmas munkaidőben itt maradnom és folytatni a munkát úgy, hogy mellette egyetemre is tudok járni. Köszönöm a lehetőségeket és a támogató közeget a Tescónak és a kommunikációs csapatnak!”

Oroszi Nóra, kommunikációs koordinátor

„Vidéki, kis-és kétgyermekes, több évig távol lévő, nő. Ezek a szavak sok édesanyatársam számára elképesztő hátrányt jelentenek a munkaerőpiacon az otthon töltött évek végén. A sok elmesélt történet után a gyerekek növekedésével arányosan nőtt a félelmem: mi lesz velem, amikor vissza szeretnék menni dolgozni? Most már tudom a választ, hiszen 4 órában, sok home office lehetőséggel folytatom a munkámat 5,5 év babázás után a kommunikációs osztályon, ahol még úgy is tárt karokkal fogadtak, hogy a kislányomat nem tudtam elhelyezni bölcsődében. Külön öröm számomra, hogy egy lelkes fiatalemberrel oszthatom meg a pozíciót. Biztos vagyok benne, hogy sokat fogunk tanulni egymástól.”

Emellett azonban a kevésbé megszokott rugalmas munkavégzési lehetőségek irányába is nyitottunk. 2022 júliusában 3 új rugalmas lehetőséget vezettünk be az irodai kollégák számára. Jelenleg a kísérleti fázisban tartunk, teszteljük és tanuljuk, hogy mit jelentenek ezek az alternatívák a kollégák és az üzleti működésünk szempontjából:

Tömörített munkahét

ez azt jelenti, hogy öt helyett kevesebb napban kell a heti munkaidőkeretet ledolgozni (az esetek többségében ez négy 10 órás munkanapot jelenthet). A lehetőség csak korlátozott ideig (3 hónap) áll rendelkezésre a kollégák kérésére különleges körülmények fennállása esetén (pl. iskolai vizsgák, családtag gondozása miatt).

Plusz szabadnap(ok )

a kollégák akár 5 nap plusz szabadságot is „vásárolhatnak” (egy szabadnap egy munkanapnyi bruttó bérnek felel meg). Ezt a lehetőséget csak azoknak a munkatársaknak ajánljuk fel, akik már felhasználták az összes törvényes szabadságukat.

Nemzetközi távmunka

a rövid távú nemzetközi távmunka lehetővé teszi a kollégák számára, hogy a munkavégzés helye szerinti országon kívülről dolgozzanak anélkül, hogy ez a Tesco és az adott munkavállaló számára adózási vagy jogi következményekkel járna.

A következő jelentésünkben beszámolunk az új lehetőségeket érintő tapasztalatainkról.