Nők: egyre jobb munkahelyi élmény

A nemek közötti egyenlőség kérdése mindig is a sokszínűség és befogadás terén tett erőfeszítéseink középpontjában állt. Nőkre vonatkozó sokszínűségi stratégiánk értelmében növelni szeretnénk a nők arányát a vezetői pozíciókban, elősegítve kolléganőink szélesebb körű képviseletét az áruházvezetői, az adminisztratív vezetői és a felsővezetői pozíciókban.

Felülvizsgáljuk jelenlegi felvételi gyakorlatunkat, utódlási és fejlesztési programjainkat és szabályzatainkat, hogy érdemi támogatást tudjunk nyújtani a nőknek ahhoz, hogy nálunk maradjanak és sikeresen végezzék munkájukat, függetlenül attól, hogy életük mely szakaszában vannak. Tudjuk, hogy még sok a tennivalónk.

 

A Tesco olyan kiskereskedelmi vállalat, ahol hagyományosan több a nő, mint a férfi. A foglalkoztatottak 67%-a nő, így a vállalati kultúránkat ennek megfelelően kell alakítanunk: megfelelni a nőknek, ugyanakkor befogadóan kezelni a férfiakat is.

A méltányosság előtérbe helyezése a toborzás terén

A nemi sokszínűség növelése érdekében úgy döntöttünk, hogy új toborzási gyakorlatot vezetünk be. A külső és belső munkaerő-felvétel során arra kérjük a toborzókat és a vezetőket, hogy az interjúknál vegyék figyelembe a nemek képviseletét, növeljék a jelöltek nemi sokszínűségét, ugyanakkor mindig a legjobb jelöltet vegyék fel az adott pozícióra. A toborzási munkánkat támogató ügynökségek ugyanezt a szemléletet követik.

A toborzócsapatok olyan workshopokon vesznek részt, amelyek célja, hogy segítsenek a munkaerő-felvételi vezetőknek és a toborzóknak azonosítani és kiküszöbölni a személyes előítéleteket a felvétel során, és elősegítsék az igazságosabb és befogadóbb gondolkodásmód elsajátítását.

A következő 12 hónapban az áruházvezetői állományra szeretnénk fordítani a figyelmünket. Jelentős különbség van ugyanis a nemek arányát tekintve a kényelmi üzletekben és a hipermarketekben. Áruházvezetőink többségét a vállalaton belülről nevezzük ki, és mindent megteszünk annak érdekében, hogy támogassuk a tehetséges nők továbblépését, hogy minél nagyobb méretű és komplexebb áruházat tudjanak irányítani karrierjük során.

A legnagyobb áruházainkat vezető kollégák 41%-a nő, akiknek a fele 45 év feletti, közel másik fele pedig 35-44 év között van. A hipermarketeket vezető nők 80%-a több mint 10 éve dolgozik a Tescónál. Megfelelő munkatapasztalattal rendelkeznek, felépítették a karrierjüket, és megtapasztalták, hogyan tudják a munka-magánélet egyensúlyát tartani. A statisztikát tekintve elmondható, hogy a férfiak gyorsabban és fiatalabban tudják ugyanazt a karriercélt elérni, mint a nők, amit a gyermekvállalás miatt kiesett évek is nagyrészt indokolnak.

A kisebb méretű üzleteinket 58%-ban viszont nők vezetik. Szembeötlő az eltérés, hogy igazán fiatal vezető nőkkel kisebb méretű Expressz/szupermarket áruházainkban találkozhatunk. Azon kell dolgoznunk, hogyan legyen minél többük a jövőben hipermarket-áruházvezető.

Borka Nikoletta, áruházvezető, Budapest – Fogarasi út

„2011-ben csatlakoztam a vállalathoz és készletes pozícióban kezdtem meg a karrieremet. Nagyon hamar lehetőséget kaptam a fejlődésre, amit mindig újabb kihívás és feladat követett. Jelenleg áruházvezetőként dolgozom a Fogarasi úti áruházunkban. Amikor kezdtem, még aktív sportoló voltam. Minden vezető, akivel dolgoztam, rendkívül támogatóan kezelte a felkészülési időszakomat, de ami még fontosabb, valamennyien büszkék voltak az eredményeimre és az oda vezető utamra. Anyaként szeretnék példát mutatni a lányaimnak, hogy az életünk különböző szerepei nem zárják ki egymást. Rendkívül rugalmas és kompromisszumkész lehetőségeket kínál a vállalat, hogy ezt meg tudjuk élni, ki tudjunk teljesedni. Számomra mégis a legfontosabb a nyitottság és az esély, amit megkaptam minden kihívás előtt. Lehetőségem volt eldönteni, hogy képes leszek-e a feladatomat összeegyeztetni az életem többi szerepével, és senki nem éreztette velem, hogy nőként és anyaként esetleg ne tudnék olyan teljesítményt nyújtani, mint férfi kollégáim. Ha össze kellene foglalnom, milyen támogatást kaptam a vállalattól, akkor a következőket emelném ki: esélyt, bizalmat, támogatást.”

Segesdi Móni, áruházvezető, Várpalota

„Budaörsön „nevelkedtem", az áruház összes területén dolgoztam, eladóból lettem frissáru-igazgató, végigjárva minden szintet. 14 év után a kisformátumnál kötöttem ki, ahol boltvezetőként egy újonnan nyíló üzletet vezethettem 7 éven át. Teljesen ismeretlen volt számomra a hiper működésből a kényelmi világába lépni. Nagyon nehéz volt a kezdet, de megszerettem ezt a működési formát, és mindig büszke voltam arra, hogy az ország legforgalmasabb expressz boltját irányíthatttam – a legkiválóbb csapattal, amelyet én neveltem, tanítottam. Számos diákkal dolgoztam, akik közül sokan lettek a Tesco csapat tagjai, köztük a lányom is, aki jelenleg már műszakvezetőként dolgozik az egyik kényelmi formátumú boltunkban.
Nemrég egy újabb éles váltással visszakanyarodtam a hiper működésbe, ami 7 év kisformátum után újabb kihívásokat tartogat. Női vezetőként mindig elfogadtak a kollégáim és a vezetőim, sosem éreztem azt, hogy ez nem nekem való feladat lenne. A diákokat kiemelten kezeltem minden pozíciómban, próbálom „jó anyaként" terelgetni őket, hogy a munka fontos legyen számukra, hisz ők a jövőnk meghatározó szereplői.”