Vezérigazgatói összefoglaló

Napról napra többet teszünk a vásárlókért, a közösségekért, és bolygónkért. Ez a küldetésünk a Tescónál, amely meghatározza, hogy mit csinálunk és kik vagyunk. Vásárlóink kiszolgálása a legfontosabb számunkra, de működésünk jóval túlmutat ezen. Elkötelezettek vagyunk abban, hogy helyi kollégáinkon, helyi partnereinken és a helyi szinten támogatott projekteken keresztül valódi változást érjünk el azokon a területeken, melyek fontosak kollégáink és vásárlóink számára. A fenntarthatóság pedig az a hajtóerő, amely mentén az ellátási láncainktól áruházainkig, mindenhol törekszünk a környezetet terhelő káros hatásaink csökkentésére és az egészségesebb, fenntarthatóbb életmód támogatására.

 Több mint 25 éves hazai működése során a Tesco a magyar gazdaság meghatározó szereplőjévé vált. Felelősséggel tartozunk tehát azért, hogy támogassuk a vásárlóink, munkatársaink és közösségeink jólétét, és szerepet vállaljunk bolygónk védelmében. A 2021/22-es pénzügyi évben több kihívással is szembe kellett néznünk.

A koronavírus-járvány 2021-ben is éreztette hatását működésünk minden területén. Kollégáink azonban továbbra is fáradhatatlanul dolgoztak azon, hogy a lehető legtöbb ember számára elérhetővé tegyék a szükséges élelmiszereket a lehető legbiztonságosabb módon. Hálásak vagyunk nekik erőfeszítéseikért, amit a fizetésükön felül további „Köszönöm bónusszal” ismertünk el. A COVID egyre növekvő igényt generált a gyorsan és kényelmesen elérhető online bevásárlás iránt. A változó vásárlói szokásokra reagálva újabb hipermarketeket kapcsoltunk be Tesco Otthonról szolgáltatásunkba, amely így mára országszerte közel 2,5 millió otthonban – többek között 73 Balaton-parti településen – érhető el akár aznapi házhozszállítással. Megkezdtük továbbá együttműködésünket a Foodpandával, melynek futárai ma már 47 Tesco üzletből viszik ki akár fél órán belül a rendeléseket a boltok körülbelül öt kilométeres körzetében. Folyamatosan újítjuk fel áruházainkat, legutóbb siófoki áruházunk szépült meg.

2022 februárjában minket is megérintett az Ukrajnában zajló fegyveres konfliktus. Stratégiai partnereinkkel együtt számos olyan akciót indítottunk el – például kuponos adománygyűjtő kampányunkat az Ökumenikus Segélyszervezettel mindössze 48 óra alatt - , amelyeknek köszönhetően az országból elmenekült és jelenleg Magyarországon tartózkodókat, valamint a közvetlenül Ukrajnában segítségre szorulókat tudjuk támogatni egészen addig, amíg erre szükség van. Megtartottuk továbbá a pozícióikat és továbbra is fizetjük a bérüket azon munkatársainknak, akik úgy döntöttek, hogy visszatérnek Ukrajnába.

Az energiaárak emelkedése, a koronavírus által okozott egyensúlytalanságok, az ellátási láncok szakadozása, a szállítási nehézségek vagy az egyre növekvő inflációt tovább súlyosbította az orosz-ukrán háború hatása. Ezért indítottuk el például Árgarancia kampányunkat, melynek keretében vállaljuk, hogy mintegy 700 gyakran keresett, illetve alaptermék árát a legalacsonyabb szinten tartjuk. Bevezettük továbbá, hogy a nyugdíjas vásárlók minden kedden 5 százalék kedvezményt kapnak a Tescóban vásárlásuk végösszegéből, ha használják Tesco Clubcard kártyájukat, amellyel számos terméket eleve kedvezőbb áron vehetnek meg, mint a hűségkártyával nem rendelkezők. A Tesco Clubcarddal vásárlóink nemcsak kedvező árakhoz, de például azonnal levásárolható kuponokhoz is hozzájutnak.

 Törekszünk arra, hogy működésünk és vállalati kultúránk tükrözze az általunk kiszolgált közösségek és vásárlók sokszínűségét. 2021 júniusában önkéntesen és az országban az elsők között adtuk ki Sokszínűségi riportunkat, ezzel is ösztönözve más vállalatokat hasonló elemzés és beszámoló készítésére, valamint a sokszínű munkaerőben rejlő lehetőségek kiaknázására. A jelentés jól összefoglalja mindazt, amit az esélyegyenlőség és a befogadás terén teszünk a Tescónál. A riport részeként publikáltuk a férfi és női munkavállalók összkeresete közti különbséget is, valamint az ennek csökkentését célzó lépéseinket. Emellett új családbarát intézkedésekkel segítjük a családosokat és a családalapítás előtt állókat.

 A 2021/22-es pénzügyi évben is aktív társadalmi szerepet vállaltunk a közösségi programok megvalósításában. Tizedik alkalommal hirdettük meg „Ön választ, mi segítünk” országos pályázati felhívásunkat, melynek során vásárlóink szavaznak arról, hogy a helyi közösségükben milyen programokat támogassunk. 2016 óta összesen közel 4000 pályázat érkezett, amelyek közül a Tesco vásárlói több mint 23 millió szavazattal támogattak mintegy 1400 helyi kezdeményezést, a pályázó közösségek pedig közel 365 millió forint támogatást nyertek projektjeik megvalósítására.

 Csak egészséges és természetes környezetben vagyunk képesek élelmiszert termelni. Saját érdekünk, hogy mindent megtegyünk a klímaváltozás ellen, és védjük, illetve helyreállítsuk az értékes ökoszisztémákat. Elköteleztük magunkat amellett, hogy 2035-re elérjük a nettó zéró kibocsátást saját működésünkben. Azt is vállaltuk, hogy 2050-re a termékeinkből és az ellátási láncból eredő kibocsátásunkat is nullára csökkentjük. Ennek részeként 2021 júliusában a Tesco és a WWF együttműködést írt alá, amelyben a két szervezet vállalta, hogy segíti a fenntarthatóbb élelmiszer-fogyasztási szokásokra való átállást. Az egészséges életmódot támogató célkitűzéseink mentén pedig több mint 300 sajátmárkás termékünk receptúráját módosítottuk a tápanyagok – köztük a cukor, a zsír és a só – egy részének eltávolításával vagy helyettesítésével, illetve nemrég 200 új árucikkel bővítettük a tudatos táplálkozást támogató termékválasztékunkat.

 Vállaltuk, hogy 2025-ig 100 százalékban újrahasznosíthatóvá tesszük sajátmárkás termékeink csomagolását. 2021-ben a piacon elsőként vezettünk be 100 százalékban újrahasznosítható csomagolást egy teljes termékkategóriánál. 200 sajátmárkás háztartási termék csomagolását terveztük át, hogy teljesen újrahasznosíthatók legyenek. Azóta pedig már tészta- és rizstermékeinket, illetve az előre csomagolt zöldségeket és gyümölcsöket is újrahasznosítható csomagolásban kínáljuk. Köszönöm kollégáinknak, hogy az elmúlt évben is folytathattuk a 2014-ben megkezdett élelmiszermentő munkát, és áruházaink több mint 80 százaléka ajánlja fel naponta az élelmiszer-felesleget a rászorulóknak. Segítségükkel 69 százalékkal csökkentettük a működésünkben keletkező élelmiszer-hulladék mennyiségét, amelyről évről évre, immár hatodik alkalommal nyilvánosan is beszámolunk.

Rendkívül büszke vagyok rá, hogy erőfeszítéseinket összesen 20 díjjal ismerték el több különböző területen; például immár harmadszor lettünk az Év munkáltatója, másodszor kaptuk meg a Fenntarthatóság Szimbóluma díjat, tatabányai áruházunk lett az Év boltja 2022-ben, és mentes termékeink is számos díjat gyűjtöttek be tavaly. Ezúton is köszönöm kollégáinknak, hogy a kihívások ellenére lehetővé tették mindezt. Fenntarthatósági beszámolónk jó összefoglalója annak, hogy honnan indultunk és hova fejlődtünk az elmúlt évben. Meggyőződésem, hogy ezen az úton közösen előre haladva, a vásárlóink, a közösségek, valamint a bolygónk érdekében végzett munkánkkal továbbra is sikereket fogunk elérni.

 

Pálinkás Zsolt,

a Tesco Magyarország vezérigazgatója