Egészség és étrend

Áttekintés és célok

A kiegyensúlyozott, egészséges és fenntartható étrend követése a legjobb módja az egészségmegőrzésnek és bolygónk védelmének. Az egészséges testsúly csökkenti a magas vérnyomás, a szív- és érrendszeri megbetegedések, a kettes típusú cukorbetegség és bizonyos daganatos megbetegedések kockázatát. A WHO tanulmánya szerint 1975 óta világszerte megháromszorozódott az elhízottak száma. Vállalatunk egyik fő célja, hogy segítsen a vásárlóknak egészségesebben táplálkozni. Meggyőződésünk, hogy lakóhelytől és anyagi helyzettől függetlenül mindenki számára elérhetővé kell tenni a megfizethető, egészséges és fenntarthatóan előállított élelmiszert.

 

Kapcsolódó Fenntartható Fejlődési Célok (SDG-k)

2. SDG - Az éhezés megszüntetése

A 2. SDG az éhínség megszüntetését, a biztonságos élelmiszer-ellátást, az élelmezés fejlesztését és a fenntartható mezőgazdasági termelést támogatja. Ez a cél, annak is kiváltképp a fenntartható élelmiszer-termelési rendszer megvalósítására vonatkozó 2.4-es alcélja, szoros kapcsolatban áll az egészséges és fenntartható étrendet ösztönző stratégiánkkal.

3. SDG - Egészség és jóllét

A 3. SDG célja az egészséges életmód és a jóllét biztosítása mindenki számára minden életkorban. Egészséges és fenntartható étrendet támogató stratégiánk középpontjában az egészséges termékek értékesítési arányának növelése áll, miközben azon dolgozunk, hogy a Tescónál lehessen a legkönnyebben és megfizethető áron beszerezni az egészséges és fenntartható élelmiszereket.

17. SDG - Szövetségek a célok elérése érdekében

A 17. SDG (Szövetségek a célok elérése érdekében) az együttműködés fontosságát ismeri el. Egészséges és fenntartható étrendet támogató stratégiánkat kollégáink, szállítóink és civil partnereink anyagai, tudása és szakértelme alapján dolgoztuk ki. Teljesítéséhez elengedhetetlen a folyamatos együttműködés.

Stratégiaalkotáskor az ENSZ által meghatározott fenntartható fejlődési célokat is figyelembe vesszük, és törekszünk megvalósításukra.

Egészséges és fenntartható étrendet támogató stratégiánk célja, hogy egyszerűvé és élvezetessé tegye a kiegyensúlyozott étrend követését olyan intézkedések segítségével, mint például a termékek összetételének módosítása egészségesebbé tételük érdekében; a kedvezmények és az árképzés megváltoztatása az egészséges élelmiszerek vásárlását nehezítő tényezők megszüntetése érdekében; vagy piacvezető növényi alapú és a tudatos táplálkozást támogató termékkínálatunk további bővítése.

Közép-európai vállalásaink:
  • Az egészségesebb termékek arányának növelése a megfelelő módszertan kidolgozásával, mely rögzíti a kiindulási állapotot, valamint a 2022 végéig elérni tervezett célokat.
  • A növényi alapú, húst helyettesítő termékek értékesítésének 300 százalékos növelése 2025-re.
  • Olyan terv kidolgozása, amely a sajátmárkás termékeket azok összetételének megváltoztatásával mindhárom országban egészségesebbé teszi.

2022 májusában végzett számítások szerint 2021/22-ben az értékesített élelmiszer-mennyiség 49%-a származott a Tesco Health Score alapján egészségesként besorolt termékek eladásából. Célul tűztük ki, hogy 2027-ig 53%-ra növeljük az egészséges termékek arányát a teljes értékesítésen belül.

A Tesco Health Score az NPM-modellre (Nutrient Profiling Model) épül, és az áruházainkban, illetve online kapható összes élelmiszer- és üdítőital-termékre kiszámítjuk ezt az értéket.

Egészségesebb termékek

Vásárlóink elmondása szerint kihívást jelent számukra az egészséges termékek kiválasztása. Akár az információ- vagy időhiány, akár az egészségesebb termékekhez fejben társított magasabb költségek okozzák ezt, szeretnénk elérni, hogy az egészségesebb opció egyben a könnyebb opció is legyen vásárlóink számára.

Az új termékek bevezetése, az egészségesebb termékek előtérbe helyezése és az áruházakban rendelkezésükre álló hely növelése mellett különböző eseményeket is szervezünk közép-európai piacainkon annak érdekében, hogy segítsünk vásárlóinknak megfizethető és egyszerű alternatívát kínálni az egészséges élelmiszerek beszerzéséhez.

A termékkínálat fejlesztése

 

Szeretnénk segíteni vásárlóinknak egészségesebben és fenntarthatóbban élni, és biztosítani számukra a lehetőségeket a kiegyensúlyozott étrendbe illeszthető, egészséges, egyben ízletes és megfizethető ételek elkészítésére.

2021-ben saját márkás növényi alapú termékcsaládot vezettünk be Közép-Európában Plant Chef néven, és ma már több mint 100 Plant Chef terméket forgalmazunk a három országban. FreeFrom (mentes) termékkínálatunkat is bővítjük, és továbbfejlesztjük saját márkás termékeink receptúráját.

Eddig többek között a lekvárok, chipsek és a fehérjeszeletek összetételének átalakítására összpontosítottunk – csökkentettük cukor- és sótartalmukat, illetve eltávolítottuk belőlük a hidrogénezett zsírokat. Termékeink átalakításában már több fontos mérföldkövet is elértünk. Több mint 300 saját márkás termékünk (köztük kekszek, pékáruk, édességek, szószok vagy margarinok) összetételét tettük egészségesebbé, eltávolítva belőlük a keményített zsiradékokat. Emellett a Tesco nem használ a csontokról mechanikusan lefejtett húst és nátriumglutamátot saját márkás termékeiben.

Így a vásárlók még jobban oda tudnak figyelni az érintett tápanyagok bevitelének mennyiségére. Hasonlóképpen, növeltük a halálos betegségek kockázatát csökkentő értékes összetevők (pl. gyümölcs, zöldség, rost) arányát.

Folyamatosan tökéletesítjük receptúráinkat, összhangban az egészséges termékek értékesítésére vonatkozó céljaink megvalósításával.

Plant Chef termékek

A Plant Chef megkönnyíti a vásárlók számára, hogy kedvenc ételeiket növényi alapú alternatívákkal helyettesítsék. Ezek a például sajt- vagy húsízű termékek megfelelnek a növényi alapú élelmiszereket egyre gyakrabban kereső vásárlók igényeinek. A Plant Chef család jelenleg hűtött konyhakész termékeket (pl. vegán gombaburger, vegán marhahús, szója- és búzafehérje‑alapú, panírozott húsmentes nuggetek) és fagyasztott termékeket (pl. vegán jégkrém, szójaalapú kolbászok, konyhakész ételek, köztük húsmentes golyók tésztával, zöldségekkel és fűszeres paradicsomszósszal stb.) tartalmaz.

FreeFrom termékek

A Tescónál meggyőződésünk, hogy vásárlóinknak meg kell adni a szabadságot arra, hogy élvezettel fogyasszák az általuk kedvelt élelmiszereket. FreeFrom kínálatunk speciális táplálkozási igényű vásárlóinknak készül, akik különböző – többnyire egészségügyi – okok miatt választják ezeket a termékeket. A termékcsaládon belül gluténmentes, búzamentes, laktózmentes, tejmentes és tojásmentes termékeket, pl. laktózmentes görög joghurtot, tojásmentes tésztát és gluténmentes zabpelyhet és kekszeket kínálunk.