|

Sajtpultosból üzletfejlesztési vezető? A Tescónál ez természetes.

 Az áruházlánc évi több ezer főt oktat és képez át

 

A január 24-i oktatási világnap reflektorfénybe helyezi az egyének és szervezetek szerepét a minőségi edukáció és az egész életen át tartó tanulás elterjesztésében. A Tesco számos lehetőséget kínál kollégái szakmai fejlődéséhez többek között saját oktatási intézménye, a Tesco Akadémia keretein belül, amely tavaly több mint 3.400 munkatárs képzésében vett részt. Hogy milyen karrierutat járnak be, az már csak a résztvevő kollégákon múlik. A Tescónál természetes, hogy diákpénztárosból és gyakornokból áruházvezető lesz, és van olyan üzletfejlesztési vezető is, aki sajtpultosként kezdte.

Az élethosszig tartó tanulás, illetve a készségek és kompetenciák folyamatos fejlesztése a Tesco számára a mindennapi működés szerves része. A vállalat minden kollégát biztat arra és támogat abban, hogy elérje céljait, és rendelkezzen a szakmai előrejutáshoz szükséges képességekkel. Ehhez pedig olyan eszköztárat kínál, mint a munka közbeni tanulás, illetve tudásátadás, változatos tréningpaletta, horizontális és vertikális képzések, valamint különféle mentoring és coaching lehetőségek. A munkatársak a rendelkezésre álló opciókat kihasználva, egyéni igényekre szabottan fejlődhetnek függetlenül attól, hogy milyen háttérrel vagy végzettséggel rendelkeznek.

Az elkötelezettséget, illetve a módszerek sikerét mi sem bizonyítja jobban, mint a kollégák sikertörténetei. Volt, aki sajtpultos eladóként kezdte, később osztályvezető, kereskedelmi igazgató és áruházvezető lett, majd az első online áruházak elindításáért felelt. Ezt követően külföldről irányította több ország online támogatását, végül pedig magyarországi munkakörből ment szülési szabadságra, ahonnan közép-európai üzletfejlesztési vezető pozícióba tért vissza. De olyan is akad, aki frissdiplomás gyakornokként indult a Tescónál, és már akkor elhatározta, hogy áruházvezető lesz. Mentori és vezetői támogatással öt év alatt érte el célját, így ma ő felel a soroksári áruház működéséért.

„Fontos számunkra, hogy minden munkatársunk kiaknázhassa a benne rejlő lehetőségeket úgy, ahogy az számára a leghatékonyabb akár saját területén belül, akár funkciókon átívelően. Magyarországon kollégáink 63 százaléka gondolja úgy, hogy a Tesco biztosítja számára a tanulás és fejlődés lehetőségét. Ez is nagy mértékben hozzájárul ahhoz, hogy a kollégák több mint 50 százaléka 5 évnél régebben van a cégnél, a központi irodában dolgozók mintegy 40 százaléka pedig több mint 16 éve tescós. Vezetőink kifejezetten „saját nevelésűek”, 70 százalékuk belső pozícióból lépett előre. Én magam 21 éve dolgozom a Tescónál. Szegeden kezdtem munkaügyesként, és 8 városban 16 munkakört jártam be, folyamatosan fejlődve” – mondta Szigeti Barbara, a Tesco Magyarország HR-vezetője.

A Tesco 2019-ben több mint 5.500 fő részére kínált készségfejlesztő tréningeket és szakmai képzést. Ez utóbbit az áruházlánc saját tulajdonú oktatási intézménye, a Tesco Akadémia Kft. biztosítja, amely OKJ-s és államilag elismert más képesítést adó képzéseket is nyújt, ezzel is elősegítve a kereskedelemben jellemző hiányszakmák szakképzett munkaerővel való feltöltését. Az Akadémia így 2019-ben több mint 850 főt oktatott többek között olyan szakmákban, mint targoncavezető, sütőipari és gyorspékségi munkás vagy élelmiszer-, vegyiáru-eladó. További 2500 szakképzettséggel rendelkező munkatárs vett részt az ipar 4.0 bevezetését támogató szakmai továbbképzésben. A résztvevők túlnyomó többsége a Tesco alkalmazásában áll, ami a munkatársak közel 30 százalékát jelenti. Számukra a képzések ingyenesek, és munkaidőben zajlanak. Ugyanakkor egyéb, a kereskedelemben elhelyezkedni kívánók is jelentkezhetnek a tanfolyamokra. A szervezet emellett gyakorlati helyet nyújt felnőttképzési programban résztvevők és kereskedelmi szakiskolások számára, akik közül tavaly összesen több mint 1900-an végezték szakmai gyakorlatukat a Tesco 94 áruházában. Az Tesco 2019-ben közel 200 millió forintot fektetett az oktatásba, és az előző évhez képest megduplázta, ezzel pedig több mint 900 főre növelte a jövő generációs kereskedelmi dolgozókat jelentő középiskolások képzési létszámát.

Kapcsolódó